Phishing

Phishing, også kjent som falske e-poster, er svindelforsøk hvor svindlerne utgir seg for å være noen du stoler på for å lure deg til å gi fra deg sensitiv informasjon eller overføre penger til dem.

Illustrasjonsfoto av pc
Mann med kaffekopp og mobil. Illustrasjon

Kjennetegn på phishing

Phishing er blant de vanligste formene for svindel. Her tar svindlerne kontakt via e-post (men se også SMiShing) og prøver å lure deg til å oppgi personlig informasjon de kan misbruke. Svindlerne ber deg enten svare på e-posten eller gir deg en link som leder til en falsk nettside. Du bør aldri trykke på en lenke for så å oppgi BankID og annen personlig informasjon.

Faresignaler du kan se etter

Punktene nedenfor betyr ikke nødvendigvis at avsenderen har urent mel i posen, men jo flere punkter som stemmer, desto mer på vakt bør du være.

  • Du får en e-post du ikke forventer fra en person eller et selskap du har tillit til.
  • Du blir bedt om å oppgi sensitiv informasjon enten ved å svare på e-posten eller ved å følge en link i e-posten. Det kan for eksempel være en netthandel, et postselskap eller et budfirma som ber deg oppdatere betalingsinformasjonen din.
  • Noen du kjenner tar kontakt og sier de er i trøbbel og bare trenger at du låner dem penger.
  • Avsender påpeker at det haster at du gjør det de ber deg om.

Slik unngår du å bli lurt 

  • Aldri gi fra deg sensitiv informasjon (for eksempel fødselsnummer, BankID-passord, kortnummer eller PIN-koder) på e-post, selv om de som ber det gjøre det ser ut til å være banken, politiet, eller andre du stoler på. Vi vil aldri be deg om å oppgi denne type informasjon, verken via e-post eller telefon.
  • Ta deg tid til å vurdere om henvendelsen kan være svindel. I en travel hverdag er mange av oss vant til å løse ting kjapt på mobilen så fort vi får e-posten, «så er det ute av verden», før vi egentlig har tenkt oss om. Det vet svindlerne å utnytte seg av.
  • Tenk gjennom om kommunikasjonen rimer med hvordan dette selskapet har pleid å kommunisere med deg.
  • Sjekk om domenenavnet stemmer overens med det du er vant til fra avsender, både i e-postadressen og i linken i e-posten. For SpareBank 1 skal domenenavnet være sparebank1.no.
  • Om du mottar meldinger fra venner eller familie som sier de er i trøbbel, ring vedkommende/legg på og ring personen opp igjen, og sjekk at det faktisk stemmer. Ikke overfør penger om du er i tvil!

Har du mottatt en e-post du tror er svindel? Illustrasjon av kvinne med mobil

Dette gjør du med phishing-e-posten

Har du mottatt en e-post du tror er et svindelforsøk?

  • Hvis du ikke har trykket på en lenke, svart på e-posten eller åpnet noen vedlegg, er ingen skade skjedd. Slett e-posten.
  • Har du trykket på en lenke eller åpnet et vedlegg, kan det ikke utelukkes at du har fått datavirus. Les mer hos Nettvett.no.
  • Har du gitt fra deg opplysninger til avsenderen av e-posten, enten ved å svare på e-posten eller etter å ha fulgt en link, må du ta kontakt med oss på 915 07040 umiddelbart.
{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }