mann er blitt svindlet på nett. illustrasjon.

Jeg har blitt svindlet!

Utsatt for svindel? Kontakt oss umiddelbart på +47 915 02130, så hjelper vi deg.

Hvert minutt teller. Ring oss først, les videre etterpå.

Usikker på om du har blitt svindlet?

Det er ikke alltid lett å vite om man har blitt svindlet. Har du en dårlig magefølelse, kontakter du oss på +47 915 02130 for sikkerhets skyld. Jo kortere tid det tar før vi får beskjed, desto raskere kan vi ta tak i saken og forsøke å få stoppet eventuelle transaksjoner.

Ring heller en gang for mye enn en gang for lite.

Illustrasjon av mann som peker: Dette må du gjøre hvis du har blitt svindlet

Dette må du gjøre hvis du har blitt svindlet: 

  1. Kontakt først banken på +47 915 02130. Vi hjelper deg å sperre kort og sperre BankID. Deretter vil vi gjøre det vi kan for å stoppe overføringer ut av kontoen din.
  2. Sikre dokumentasjon, som for eksempel e-poster du har fått, telefonnumre som har ringt deg og kontonumre/wallet-adresser du har blitt bedt om å overføre penger til. Ta gjerne skjermbilder. 
  3. Bryt eventuell kontakt med svindlerne.
  4. Meld fra til politiet. Du bør alltid anmelde hvis din BankID er misbrukt.
  5. Send oss gjerne dokumentasjonen på svindelen du er utsatt for til nettsvindel@sparebank1.no. Det vil hjelpe oss å forebygge svindel i fremtiden.
  6. Vær obs på nye svindelforsøk, som for eksempel at noen tilbyr deg hjelp med å berge pengene fra forrige svindel.
  7. Ta kontakt med oss angående reklamasjon. Er det kortet ditt som er misbrukt, sender du inn en kortreklamasjon. Er det overført penger ut av kontoen din uten bruk av kort, må du sende inn en kontoreklamasjon.
mann er blitt svindlet på nett. illustrasjon.

Unngå å bli svindlet igjen

Svindel rammer oss alle, og svindlerne blir stadig frekkere. Her er våre tips til å unngå å bli lurt.

Dame sklir på banan. Illustrasjon.

Vanlige svindelmetoder 

Kunnskap er ditt viktigste våpen mot svindlerne. Bli bedre kjent med de vanligste svindelmetodene.

{ "EMAIL_FIELD_ERROR": "Skriv inn en gyldig e-postadresse.", "CHECKBOX_ERROR": "", "CHECKBOX_GROUP_ERROR": "Velg minst et av alternativene", "DROPDOWN_ERROR": "Gjør et valg i nedtrekkslisten.", "DATE_TO_FROM_ERROR": "Ugyldig dato (eksempel på gyldig dato 31.12.2016).", "RADIO_ERROR": "Velg et alternativ.", "POSTAL_CODE_ERROR": "Skriv inn et gyldig postnummer (4 siffer).", "TEXT_FIELD_ERROR": "Feltet må fylles ut.", "TEXT_FIELD_CONTENTS_ERROR": "Ugyldig verdi.", "ACCOUNT_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig kontonummer (11 siffer).", "ORGANISATION_FIELD_ERROR": "Skriv inn et gyldig organisasjonsnummer (9 siffer).", "SSN_ERROR": "Skriv inn et gyldig fødselsnummer (11 siffer).", "PHONE_ERROR": "Skriv inn et gyldig telefonnummer (8 siffer).", "MOBILE_PHONE_NO_ERROR": "Skriv inn et gyldig norsk mobilnummer (8 siffer)", "SEARCH_ALLE": "Alle", "MORE_INFO": "Vis mer informasjon", "RESULT_TYPE_BANK": "Bankkontor", "RESULT_TYPE_ADVISOR": "Rådgiver", "VIEW_IN_MAP": "Vis i kart", "BEFORE_COUNT_TEXT": "Du har", "AFTER_COUNT_TEXT": "oppgave som venter på deg", "AFTER_COUNT_TEXT_PLURAL": "oppgaver som venter på deg", "MINE_OPPGAVER_LINK_TEXT": "Sjekk mine oppgaver", "MINE_OPPGAVER_CLOSE_TEXT": "Ikke nå", "MINE_OPPGAVER_COUNT_TEXT": "en", "FORM_ERROR_LABEL":"Feil i skjema ", "FORM_SUCCESS_LABEL":"Takk for din henvendelse", "TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR":"TEXT_FIELD_LENGTH_ERROR", "TEXTAREA_FIELD_LENGTH_ERROR":"Maks 2000 tegn", "NUMBER_ERROR": "Du kan kun skrive inn tall.", "SEC_BLOCKER_DROPDOWN_DEFAULT": "Velg land", "GLOBAL_SEARCH_NO_RESULT_TEXT": "Ingen treff på", "GLOBAL_SEARCH_FACET_LABEL": "Vis treff for", "MODAL_CLOSE": "Lukk", "SEND_TO_BANK_BEFORE_INFO_TEXT": "Vil du komme rett til", "SEND_TO_BANK_AFTER_INFO_TEXT": "neste gang?", "SEND_TO_BANK_NEXT_BUTTON_TEXT": "Ja, husk banken min", "SEND_TO_BANK_CANCEL_BUTTON_TEXT": "Nei, ikke nå", "SEND_TO_BANK_NEXT_DISCLAMER_TEXT": "For at du skal slippe å velge bank hver gang, bruker vi funksjonelle informasjonskapsler som lagrer hvordan du bruker nettsidene og hvilke innstillinger du har gjort." }